Esteettömyys palvelee kaikkia

Sipoon 1. Apteekissa tehty mittava muutostyö on tuonut tuotteet kaikkien asiakkaiden saataville ja helpottanut palvelua.

Odottelemme liikuntaesteisten pysäköintipaikan kohdalla kuvaajan kanssa haastateltavaa saapuvaksi. Paikalle kurvaa pieni punainen auto, jonka kuljettaja hyppää ratin takaa ja lähtee marssimaan kohti viereisiä liiketiloja. Mennessään hän tokaisee meille: “Käyn vain pikaisesti hoitamassa yhden asian.”

Hetkeä myöhemmin parkkipaikalle saapuu valkoinen farmari. Se mahtuu juuri ja juuri tyhjäksi jääneeseen tilaan liikuntaesteisten pysäköintipaikan vieressä, mutta autojen väliin ei saa pyörätuolia. Onneksi pysäköintialueen toisessa päässä on tyhjä paikka kulkuväylän vieressä.

– Näitä pikaisia käväisijöitä tulee säännöllisesti vastaan. Talvella haasteita luo myös lumipenkat. Toisinaan parkkipaikan lumet on kolattu aivan sisäänkäyntiramppien tai invapaikan viereen niin, ettei pyörätuolilla mahdu liikkumaan, Antti Sinisaari toteaa asiasta isommin hermostumatta.

Lumisohjo tekee myös manuaalisen pyörätuolin lykkimisen loivaa rinnettä ylös sen verran raskaaksi, että avustaja tulee hätiin.

Monesti liikuntaesteiselle haastavinta onkin päästä liikkeeseen sisään. Kulkureittien lisäksi ovet saattavat olla raskaita. Apteekkari Hans Fock muistelee, että heilläkin välillä asiakkaat jäivät koputtelemaan raskaan oven taakse. Nyt ovi aukeaa automaattisesti ja saavumme silmiinpistävän tilavaan ja valoisaan apteekkiin.

– Suurimmassa osassa liikkeistä pystyy kyllä asioimaan pyörätuolinkin kanssa, mutta täällä on harvinaisen paljon tilaa hyllyjen välissä, Sinisaari kiittää.

Käyttäjän näkökulma kärkenä

Emme ole tulleet sattumalta Sipoon Apteekkiin testaamaan tilojen toimivuutta. Apteekki sai ensimmäisenä sipoolaisyrityksenä Esteettömyys palvelee kaikkia -tunnustuksen viime kesänä.

Sipoon vammaisneuvoston ja Elinkeinoyksikön myöntämän tunnustuksen tavoitteena on herätellä yritysten kiinnostusta esteettömyys- ja saavutettavuusasioihin.

– Apteekin panostukset merkitsevät paljon vammaisille henkilöille ja helpottavat jokaisen arkea, Sipoon vammaisneuvoston silloinen puheenjohtaja Tuula Räikkönen sanoi palkitsemistilaisuudessa.

Fock pitää tunnustuksen nimeä oivallisena.

– Esteettömyys koskee paljon muitakin kuin liikuntarajoitteisia. Meillä oli aiemmin esimerkiksi niin matala oviaukko, että vähänkin pidemmät ihmiset joutuivat kulkemaan sen läpi kumarassa päästäkseen sisään. Nyt aukko on korotettu ja tuulikaappi poistettu kokonaan, hän antaa esimerkin.

Fock aloitti Sipoon 1. Apteekissa vuonna 2016 ja kiinnitti heti huomiota ahtaisiin tiloihin. Tiloissa oli vaikea liikkua esimerkiksi lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa, valaistus oli heikko ja työntekijöiden ergonomia huono.

– Lähdimme miettimään koko esillepanoa ja toimintoja uudelleen käyttäjän näkökulmasta. Seinähyllyjä lukuun ottamatta kaikki kalusteet ovat pyörien päällä ja järjestystä voidaan edelleen muokata tarpeen mukaan, Fock kertoo.

Kaikki tuotteet ovatkin hyvin näkyvillä, iso osa myös esimerkiksi pyörätuolin käyttäjän saavutettavissa. Tilan opasteet ovat kaksitasoisia: ylätasona on aihe, johon asiakas hakee apua, esimerkiksi kipu tai flunssa, ja kakkostasona tuoteryhmät.

Lähempänä asiakkaita

Farmaseutti Marianne Englund on työskennellyt Sipoon 1. Apteekissa parikymmentä vuotta. Erityisen iloinen hän on uusitusta valaistuksesta.

– Päätetyössä etenkin lukulasien kanssa heijastukset olivat todella häiritseviä. Nyt valaistus ja valojen kohdennukset on suunniteltu niin, että työtä on helppo tehdä, hän kiittää.

Englund oli jo niin tottunut vanhoihin tiloihin, ettei osannut edes kaivata muutosta.

– Kun koko toimintalogiikka muuttui, tuotteiden löytämisessä oli tietenkin oma opettelunsa. On kuitenkin hyvä, että se on nyt tehty asiakas edellä, hän tuumaa.

Avoimessa tilassa on myös helpompi huomata, kun joku asiakas on apua vailla.

– Meillä on jaettu työvuorot niin, että aina joku on paikalla neuvomassa asiakkaita. Älykellon mukaan askeleita tulee nyt paljon enemmän, eli tämä on lisännyt myös meidän aktiivisuutta asiakkaiden suuntaan, Englund sanoo.

Pienet, merkittävät yksityiskohdat

11Reseptipalvelussa palvelupisteet on erotettu toisistaan akustisilla seinämillä yksityisyyden parantamiseksi. Sähköiset työpöydät parantavat tietenkin ennen kaikkea työntekijöiden ergonomiaa, mutta säädettävyys helpottaa myös asiakkaiden asiointia. Kevyet tuolit on helppo siirtää esimerkiksi rollaattorin tai pyörätuolin tieltä pois. Jokaisessa palvelupisteessä on myös pidike kävelykepille tai kainalosauvoille.

– Kepeillä on tapana kaatua, jos ne laitetaan vain nojaamaan seinämää vasten. Näillä pienillä yksityiskohdilla voidaan helpottaa asiointimukavuutta, Fock toteaa.

Avotilasta löytyy myös hiljainen nurkkaus, johon asiakas voidaan ohjata, jos hän haluaa keskustella asioistaan yksityisemmin.

Vanhassa liikerakennuksessa uusittiin samoihin aikoihin ilmanvaihtojärjestelmä. Lisäksi apteekin tiloista löytyy nykyisin neljä ilmalämpöpumppua, joilla varmistetaan sopiva lämpötila myös pakkasilla ja kesähelteillä.

Toimivat tilat houkuttelevat

– Toimimattomat liiketilat karkottavat asiakkaita. He hoitavat ostokset naapurikunnissa isoissa kauppakeskuksissa asioidessaan tai tilaavat tuotteet verkosta, Tuula Räikkönen muistuttaa.

Koska Sipoon keskuksesta Nikkilästä on 12 kilometriä seuraavaan apteekkiin, Fock uskoo suurimman osan lähialueen asukkaista hoitaneen ainakin akuutit apteekkiasiat heillä ennen tilojen uudistamistakin. Sen sijaan uudistetut tilat ovat houkutelleet asiakkaita myös naapurikunnista.

– Meillä palvellaan kahdella kielellä, joten moni ruotsinkielinen asiakas tulee tänne kauempaakin saadakseen palvelua omalla äidinkielellään. Kauimmaiset vakikävijät taitavat olla Espoosta, Fock kertoo.

Vuonna 2020 apteekki avasi myös verkkopalvelun kotiinkuljetuksella.

– Palvelun käyttö on vielä melko vähäistä, mutta tänäänkin minulla on kaksi kotiinkuljetuskeikkaa, Fock kertoo tapaamispäivänä.

Katso videolta, miten asiointi apteekissa sujui pyörätuolin kanssa:

Keppiä ja porkkanaa

Vähimmäisvaatimukset rakennusten ja niiden piha- ja oleskelualueille on määritelty Valtoneuvoston asetuksessa ja niitä koskevat soveltamisohjeet on laadittu ympäristöministeriössä. Jokaisella yrityksellä on velvollisuus huolehtia siitä, että vammaisella asiakkaalla on tasavertaiset mahdollisuudet asioida heidän tiloissaan. Velvoitteen huomiotta jättäminen voidaan katsoa syrjinnäksi.

Vaikka säädökset ovat sitovia, esteettömysratkaisuihin pyritään kannustamaan erilaisin kampanjoin ja kilpailuin. Sipoon Esteettömyys palvelee kaikkia on esimerkki paikallisesta kannustimesta.

Vaikka apteekit ovat usein esteettömiä, esimerkiksi Meille kaikki ovat tervetulleita -verkkosivustolta löytyy vain yksi apteekki, Lapuan keskusapteekki. Listalle päässeet yritykset ovat hakeneet itselleen Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkin, jonka itsearviointilomakkeen avulla ovat lähteneet kehittämään esteettömyyttään ja saavutettavuuttaan.

Arjen pyörittäjä

Toiminnanjohtajan työpöydällä on isoja asioita, mutta monesti työpäivän täyttää pienten, arkisten ongelmien ratkominen.

Vaaran paikat

Vaaratapahtumien raportoinnin merkitys kasvaa farmasian alalla. Vuosi sitten apteekeissa laajentunut sisäinen poikkeamien raportointi saa jatkoa uudesta yhteydestä apteekkien sekä sosiaali- ja terveysalan yksiköiden välillä.

Myyjiä vai lääkehoidon ohjaajia?

Tuotetiedot tai jopa hintavertailu menevät usein lääkeneuvonnassa asiakkaan tarpeen edelle. Itsehoitolääkkeiden neuvonnassa on vielä kehitettävää opetuksesta alkaen.

Onko farmaseuttisen henkilöstön työvoimapula näkynyt työpaikallasi?