Kauppakeskus Triplassa sijaitseva Apteekki 51 valittiin marraskuussa Vuoden opetusapteekiksi. Palkinnon palautteissa kiitettiin muun muassa harjoittelun suunnitelmallista ohjausta ja riittävää resursointia sekä apteekin myönteistä ilmapiiriä ja motivoitunutta henkilökuntaa. Opiskelijapalautteen kokonaisarvosana oli huikea 9,9.
– Kivaa, että saimme tällaisen tunnustuksen. On myös ihan mahtavaa, että arvosana on niin korkea. Otamme suurena kunniana sen, että meillä viihdytään, sanoo proviisori Siiri Mannermaa, joka vastaa Apteekki 51:ssä harjoittelijoiden ohjaamisesta yhdessä toisen proviisorin kanssa.
Apteekki 51:llä on pitkät perinteet opetusapteekkina. Ennen viisi vuotta sitten tapahtunutta muuttoa Triplaan apteekki sijaitsi Fleminginkadulla Kalliossa, missä myös osa sen nykyisistä työntekijöistä on suorittanut harjoittelunsa. Vuosittain harjoittelijoita on tavallisesti 4–5.
Mannermaa pitää työskentelystä opiskelijoiden kanssa.
– Näen opiskelijat tosi isona voimavarana. Heiltä voi oppia paljon uutta. Yliopistossa on tuorein tieto esimerkiksi hoitokäytännöistä. Mielestäni hyvä opetusapteekki on myös itse valmis kehittymään; että ollaan avoimia ulkopuolisille kehitysehdotuksille, joita oppilailta saattaa tulla.
Apteekki 51:ssä harjoittelujakson suunnitteleminen aloitetaan hyvissä ajoin ennen opiskelijoiden saapumista.
– Rakennamme ennen harjoittelujakson alkua yhdessä muiden vastuuhenkilöiden kanssa harjoittelulukujärjestyksen. Jaottelemme siihen tehtävät sen mukaan, millä viikolla tehdään mikäkin tehtävä ja kuka käy sen läpi opiskelijoiden kanssa. Olemme yrittäneet panostaa siihen, että lukujärjestys saadaan valmiiksi ennen kuin harjoittelijat aloittavat. Totta kai myös joustamme aina, jos aikatauluihin tulee muutoksia.
Myös opiskelijoilta kysytään toiveita harjoittelujakson suhteen ja heidän yksilölliset piirteensä pyritään huomioimaan.
– Esimerkiksi tuen tarpeessa on eroavaisuuksia, ja tehtävien tekemiseen saatetaan tarvita lisäaikaa. Jos vaikka kesken harjoittelun käy ilmi, että joku kokee jonkin asian edelleen haastavana, niin sitten käymme sen vielä läpi uudestaan ja uudestaan juurta jaksaen. Meidän tehtävämme on saada opiskelijoille sellainen olo, että he onnistuvat työssään.
Mannermaa korostaa, että yksilöllisistä taipumuksista huolimatta kaikkia työtehtäviä on kuitenkin tärkeää päästä kokeilemaan.
– Yritämme rakentaa harjoittelun niin, että opiskelija pääsisi seuraamaan kaikkia eri työtehtäviä, vaikka ei itse pääse vielä tekemään kaikkea. Yritämme myös huolehtia tasapuolisuudesta, ettei tulisi tilannetta, jossa kahdesta oppilaasta toinen on koko ajan itsehoidossa ja toinen koko ajan tiskillä.
Mannermaalle itselleen hänen oma onnistunut harjoittelujaksonsa muutama vuosi sitten sytytti halun jäädä töihin apteekkiin. Samanlaisia kokemuksia hän toivoo nykyisillekin harjoittelijoille.
– Tällä hetkellä tuoreilla farmaseuteilla ei välttämättä ole intressejä jäädä avoapteekkeihin, joten on tärkeää, että heille jää positiivinen kokemus avoapteekista. Vaikka tulevaisuuden unelma olisikin lääkeyrityksissä tai -teollisuudessa, niin hyvä harjoittelukokemus saattaa lisätä halua jäädä apteekkiinkin.
Huolellisesti suunnitellun ja opiskelijoiden toiveet huomioivan harjoitteluohjelman ohella apteekin myönteisellä ilmapiirillä on suuri vaikutus hyvän harjoittelukokemuksen luomisessa.
– Meillä on tosi hyvä porukka ja aika rentoa täällä töissä: saa kertoa kuulumisia työkaverille, ja myös huumori on läsnä meidän arjessa. Yritämme myös aina kannustaa ja auttaa toisiamme. Saamme nauttia työstä, jota teemme.