Hyvinvointityötä näköalapaikalla

Sanna Valasmo-Lunkka on työskennellyt Orionilla 14 vuotta. Iso yritys on tarjonnut haasteita ja mahdollisuuksia, minkä ansiosta Sanna on urallaan edennyt myyntilupa- asiantuntijasta markkinointijohtajaksi.

Orion Oyj:n markkinointijohtaja Sanna Valasmo-Lunkka hymyilee aurinkoisesti työhuoneessaan myynnin ja markkinoinnin toimipisteessä Espoossa. Yritys kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä sekä lääkkeiden vaikuttavia aineita. Sanna työskentelee itsehoitovalmisteiden, kuten reseptivapaiden lääkkeiden, maitohappobakteereiden, vitamiinien ja perusvoiteiden, markkinoinnin parissa.
– Suosikkejani tuotteistamme ovat maitohappobakteerisarja Fiilus ja D-vitamiinivalmiste Devisol. Ne ovat auttaneet itseäni pysymään terveenä koko vuoden, Sanna vinkkaa.

Asiantuntijasta esimieheksi

Vuonna 2004 Sannan proviisorin tutkinto oli gradua vaille valmis. Sanna aloitti proteiinilääkkeiden alkupään tutkimusta käsittelevän gradun kirjallisen osuuden työstämisen Kuopion yliopiston farmasian teknologian laitokselle. Hän muutti myöhemmin Helsinkiin tekemään gradunsa loppuun ja huomasi Orionin työpaikkailmoituksen. Yritykseen haettiin määräaikaista kotimaan myyntilupa-asiantuntijaa farmaseuttikulmalla.
– Hain työpaikkaa ja minut palkattiin, Sanna kertoo.
– Viimeistelin graduni työn ohessa ja valmistuin proviisoriksi tammikuussa 2005. Parin vuoden päästä siirryin Orionilla tutkimuksen ja tuotekehityksen puolelle kliinisiin lääketoimituksiin, jossa tiimimme huolehti lääketutkimusten lääketoimituksista. Toimenkuvani oli mielenkiintoinen, mutta kapea. Halusin oppia uutta.
Kun yrityksessä avautui tuotepäällikön paikka kotimaan myynti- ja markkinointiosaston reseptipuolella, Sanna siirtyi talon sisällä uuteen tehtävään. Asiakaskohderyhmäksi muodostuivat lääkärit ja apteekit, joille markkinoitiin esimerkiksi diabetes- ja verenpainelääkkeitä.
– Tuotepäällikön pesti oli minulle koulu markkinointiin. Tein kentän kanssa tiivistä yhteistyötä ja vein markkinoinnillisten keinojen avulla tuoteviestiä lääkäreille. Meillä oli hyvä ja tiivis tiimi. Vuonna 2011 avautui mahdollisuus hakea myyntipäällikön työtä saman tiimin vetäjänä, ja minut valittiin. Jatkoin töitä saman tuotteiston myynnin kanssa, minkä lisäksi aloitin esimiestehtävissä.

Itsehoitotuotteiden pariin

Vuonna 2014 Sanna jäi äitiyslomalle. Kun hän seuraavana vuonna palasi töihin, Orionilla avautui hakuun markkinointijohtajan paikka itsehoitoyksikössä. Sannan lapsi oli tuolloin vielä pieni, mutta Sanna päätti tarttua työelämän haasteeseen. Hän haki paikkaa, tuli valituksi ja pääsi aloittamaan työssä lokakuussa 2015. Nyt Sanna toimii markkinointijohtajana kolmatta vuotta ja on onnistunut sovittamaan perhe- ja työelämän hyvin yhteen.
– Koen, että markkinointijohtajan työ itsehoidossa on aiempiin tehtäviini verrattuna lähempänä omaa koulutustani, sillä itsehoitovalmisteita ei pääsääntöisesti markkinoida lääkäreille vaan apteekkilaisille ja kuluttajille, Sanna sanoo.
Sannan markkinointijohtajan työhön sisältyy esimiestyötä, johtoryhmätyöskentelyä sekä kampanja- ja markkinointitiimin kokouksia. Sanna tekee tiivistä yhteistyötä myyntijohdon kanssa. He asettavat yhdessä tavoitteita ja pohtivat keinoja niiden saavuttamiseksi. Lisäksi Sanna työskentelee eri sidosryhmien kanssa talon sisällä ja sen ulkopuolella.
– Minulla on tuotepäällikköinä ammattitaitoiset asiantuntijat, joilta sujuu operatiivinen markkinointityö. Minun tehtäväni on varmistaa heille tarvittavat resurssit suunnitelmien toteuttamiseen ja tuotteiden lanseeraamiseen sekä tukea tarvittaessa.
– Markkinointiviestinnän toteutamme tiiviissä yhteistyössä mainostoimistojemme kanssa. Mediatoimisto taas on tärkeä kumppanimme, kun teemme mediavalintoja brändiviesteillemme ja kampanjoillemme.
Osa Sannan tiimistä työskentelee Turussa ja Tampereella, mutta Sannan työpäivät kuluvat pääosin Espoossa.
– Jos aikaa riittäisi, tykkäisin käydä enemmän apteekeissa juttelemassa asiakkaiden kanssa. On suuri voimavara ammentaa ajatuksia oman kuplansa ulkopuolelta.
Hyvinvointia edistämässä
Sanna pitää työnkuvansa monitahoisuudesta ja siitä, miten hän pääsee näkemään oman toimialansa kehityksen nykyaikaisessa työpaikassa.
– Tässä työssä on mahdollisuus olla mukana vaikuttamassa ja luomassa uutta. Koko meidän tiimillämme on palo ja into tehdä tätä työtä. Myös verkostoituminen on tärkeää, sillä on eduksi sparrailla asioita eri ihmisten kanssa.
Orionin päämarkkina-alueena on Suomi, ja yhtiön tuotteita myydään yli sadassa maassa. Yritys kehittää jatkuvasti lääketutkimusta ja panostaa erityisesti keskushermosto-, syöpä- ja hengityselinsairauksien alueella uusien lääkkeiden ja hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Sannalle onkin tärkeää, että hän saa työskennellä sinivalkoisessa suomalaisessa yrityksessä edistämässä vahvaan tutkimukseen perustuvaa hyvinvointia.
– Mielestäni kaikki työnkuvat Orionilla edistävät hyvinvointia. Yrityksen liikevaihdosta menee kymmenen prosenttia tutkimukseen ja tuotekehitykseen, joissa työskentelee yli 500 henkilöä.
Työn haasteet pitävät Sannan virkeänä. Uran varrella on tarjoutunut uusia mahdollisuuksia, eikä muita työpaikkoja ole tarvinnut vilkuilla.
– En ole koskaan tullut tänne ”vain töihin”. Minulla on käynyt hyvä tuuri etenemismahdollisuuksien suhteen. Jos sisäinen palo työtä kohtaan joskus katoaa, pitää katsoa peiliin ja pohtia, mitä seuraavaksi haluaisin tehdä.

Markkinointi uuden äärellä

Orionin asiakaspiiri koostuu pääasiassa sairaanhoidon ja terveydenhuollon palveluntuottajista ja ammattilaisista. Asiakkaita ovat esimerkiksi erikois- ja yleislääkärit, eläinlääkärit, sairaalat, apteekit, lääkäriasemat, terveyskeskukset, laboratoriot sekä kuluttajat lemmikkeineen. Sanna on työvuosiensa aikana nähnyt, kuinka lääketeollisuus ja sen markkinointi ovat muuttuneet.
– Digitalisaatio muutti vauhdilla markkinointia, ja yleensä hitaasti reagoiva lääkeala lähti muutokseen mukaan. Vielä kymmenen vuotta sitten kuluttajat kyselivät tietoa lähinnä lääkäreiltä ja apteekkilaisilta, mutta nykyään tietoa etsitään myös netistä. Kuluttajat ovat tietoisia ja vaativia ja ottavat meihin suoraan yhteyttä. Tarjoamme heille luotettavaa tietoa esimerkiksi itsehoitoapteekki.fi-sivustollamme. Lisäksi tuemme apteekissa työskentelevien farmasistien tietämystä järjestämällä heille koulutuksia.
Lääkealasta on Sannan mukaan tullut monin tavoin läpinäkyvämpi, mitä hän pitää hyvänä asiana.
– Olemme jo vuosia tehneet vastuullisuusraportteja, joissa avaamme toimintaamme vastuullisuusnäkökulmasta. Esimerkiksi ympäristöasiat ovat meillä kunnossa.
Joskus Sannalta kysellään lääkeneuvoja myös vapaa-ajalla. Silloin hän kehottaa luottamaan hoitavaan lääkäriin ja neuvoo vain, milloin lääke kannattaa ottaa tai tehoaako voide paremmin kostealle vai kuivalle iholle levitettynä.
– Lisäksi vinkki vitonen saattaa tulla suosituksena hyvästä Orionin itsehoitovalmisteesta.
Työn vastapainoksi Sanna pyrkii vapaa-ajallaan keskittymään läheisiinsä ja harrastuksiinsa.
– Eilen illalla potkimme palloa tyttäreni kanssa pihanurmikolla vielä puoli yhdeksältä illalla. Se vie ajatukset tehokkaasti pois työasioista. Harrastan myös sählyä ja jumppaa, ja mieheni kanssa käymme yhdessä laskettelemassa. Lisäksi tykkään katsella elokuvia ja lukea välillä vähän yöunienkin kustannuksella.
Lomilta ja vapaapäiviltä töihin palaa energinen nainen, joka haluaa olla koko sydämestään mukana hyvinvointia rakentamassa.
– On huikeaa työskennellä Suomen suurimmassa lääkeyrityksessä, jossa on tekemisen meininki. Tässä saa tehdä töitä näköalapaikalla.

Entistä kliinisempää

Itä-Suomen yliopistossa on mahdollisuus ensi syksystä lähtien suuntautua proviisoriopinnoissa myös kliiniseen farmasiaan.

Vaikuttamisen paikka

Edustajisto on Farmasialiiton korkein päättävä elin ja sen kokoonpanoa täydennetään elo-syyskuun aikana täydennysvaalilla.

Osaamisen edistäjä

Koulutuksen maailma imaisi Sanna Passin mukanaan pian proviisoriksi valmistumisen jälkeen. Erityisen hyvänä oppimisen muotona hän pitää mentorointia.

Oletko käyttänyt HaiPro-työkalua?