Oikeat kosmetiikkatuotteet löytyvät Allergiaportaalista

Monet kosmetiikkatuotteet aiheuttavat allergisia reaktioita eikä oikeita tuotteita ole helppo löytää. Allergiaportaalista jokainen voi etsiä itselleen sopivia tuotteita. Joukossa on paljon apteekkikosmetiikkaa.

Helsingin Allergia- ja astmayhdistyksen Allergiaportaali jakaa veloituksetta tietoa kosmetiikka-allergioista ja vinkkejä allergisen ihon hoitoon.

Portaalista voi myös omien allergiatietojen perusteella etsiä itselleen sopivia kosmetiikka- ja hygieniatuotteita. Hajusteettomien tuotteiden tuotehaun voi tehdä ilman testattujakin allergioita mikä helpottaa monia tuoksuille herkistyneitä.

– Joukossa on paljon apteekkikosmetiikkaa, yhdistyksen iho ja kosmetiikka -asiantuntija Merike Laine sanoo.

Portaali on toiminut jo vuodesta 2005 lähtien ja vuonna 2019 sitä uudistettiin niin, että portaali on nykyisin kaikille käyttäjille maksuton.

– Portaaliin voi rekisteröityä, kun oma allergia on diagnosoitu. Työstämme parhaillaan entistä helpompaa rekisteröitymismenetelmää, jotta portaaliin voisi rekisteröityä vaikka apteekissa paikan päällä. Laine sanoo.

Hän on itsekin työskennellyt aiemmin apteekissa farmaseuttina ja kosmetologina.

– Apteekit ovat sairaaloiden allergiapoliklinikoiden ohella tärkeä paikka tiedon levittämiseen. Valitettavasti olen saanut asiakkailta palautetta, että läheskään kaikissa apteekeissa ei vielä tiedetä Allergiaportaalista.

Portaaliin on tähän mennessä rekisteröitynyt yli 14 000 käyttäjää.

 

Portaali myös ammattilaisten käyttöön?

Allergiaa aiheuttavien aineiden tunnistaminen on esimerkiksi pelkän tuotepakkauksen kyljestä vaikeaa.

– Myös kaikki allergisoivan aineen sukulaisaineet ja johdannaiset voivat aiheuttaa oireita, Laine muistuttaa.

Portaalin käyttö vaatiikin tarkat allergiatiedot, jotta jokaiselle tulee omat allergiat huomioivat tuotelistaukset.

Siksi ammattilaiset esimerkiksi apteekissa eivät pääse suoraan etsimään asiakkaalle sopivia tuotteita. Portaalin kehittäminen niin, että ammattilaiset voisivat tehdä suoraan asiakkaalle tuotehakuja ja -listauksia, on noussut keskusteluissa esiin.

– Jatkokehittäminen on myös rahoituskysymys. Ylläpidämme portaalia tällä hetkellä pääosin veikkausvarojen turvin, Laine sanoo.