Somen sanansaattaja

Sosiaalinen media on yrityksille tärkeä markkinointikanava. Farmaseutti Johanna Hakamäki toivoo myös apteekkien tuovan asiantuntemustaan esille somessa.

Yhä useammilla yrityksillä on tänä päivänä omat sivut sosiaalisessa mediassa – niin myös apteekeilla. Farmaseutti Johanna Hakamäki havahtui jo opintojensa aikana apteekkien yksipuoliseen sometarjontaan.

– Apteekin somessa on usein vain tuotekuvia ja tarjouksia tai sitten jokin arvonta. Mutta ihmiset kaipaavat asiakaspalvelua myös somessa, Hakamäki toteaa.

Hän halusi tehdä asialle jotain. Farmaseutin työn ohella hän kirjoitti eräälle apteekille blogia ja teki sinne myös muutamia markkinointitöitä. Lopulta tammikuussa 2019 syntyi oma yritys: Somefarmaseutti. Yrityksensä kautta Hakamäki sekä tuottaa sosiaalisen median sisältöä apteekeille että kouluttaa apteekkihenkilökuntaa.

Yrityksen taustalla on halu tehdä farmaseuttisesta osaamisesta näkyvämpää.

– Koin, että apteekit kaipaisivat apua ja neuvoja siihen, miten asiantuntijuutta saisi esille somessa. Työntekijöillä on paljon asiantuntemusta mutta ei välttämättä ajatusta, miten sitä voisi hyödyntää markkinoinnissa, Hakamäki kertoo.

– Yhden apteekin haastattelussa kävi ilmi, että heillä on drive in -luukku. Päätimme korostaa sen hyötyjä asiakkaan näkökulmasta: asiakas voi kipeänä ajaa suoraan luukulle tai tulla sinne lemmikin tai lastenrattaiden kanssa.

Tällä hetkellä Hakamäellä on useampi asiakas, joiden sometuotannosta hän vastaa kokonaan. Lisäksi osa asiakkaista haluaa tehdä julkaisuja myös itse.

Hakamäen oma ura farmasian parissa alkoi 15-vuotiaana TET-harjoittelusta apteekissa. Farmaseutin tutkinnon lisäksi Hakamäki on opiskellut muun muassa graafista suunnittelua. Hän haluaa kehittää jatkuvasti omaa ammattitaitoaan ja myös apteekkien markkinointiosaamista.

– Toivon, että pystyn välittämään tietoa, kuinka paljon iloa some voi tuoda apteekin arkeen.

Johanna Hakamäki

› Valmistunut farmaseutiksi vuonna 2016.
› Työskennellyt muun muassa Harjavallan, Loimaan ja Kupittaan apteekeissa.
› Keikkatyöntekijänä Satafarma Oy:ssä vuodesta 2018 alkaen.
› Valmistunut liiketalouden merkonomiksi vuonna 2018.
› Graafisen suunnittelun koulutus 2019.
› Perusti Somefarmaseutti-yrityksen tammikuussa 2019.

Oletko saanut esihenkilöltäsi tukea työn kuormittavuuden hallintaan?